Alla inlägg den 24 oktober 2007

Av Empa - 24 oktober 2007 22:14

Herregud! Jag förstår mig inte på det här med nöjesjakt. Varför skjuter man djur bara för att det är roligt?

I stort sett varje jul kommer det ett julkort hem till mamma ifrån släkten i norrland, och allt som oftast är det en bild som är egenhändigt tagen ute i skogen där en karl sitter med en stor död älg bredvid sig. Vad är det som är så förbannat god jul över det? Skryta om att man dödat ett levande väsen i dess naturliga miljö. Detta händer dock inte varje jul tack och lov.


Den senaste tiden har man även målat upp att björnar är monster. Monster som blir störda av en skällande hund när dom ska gå och lägga sig för vintern. Är det inte konstigt att dom lackar? 

Man vet väl själv hur förbannat jobbigt det är att bli väckt i sin skönhetssömn! Jag förstår att björnen vill jaga iväg hunden.

Det är hemskt att det har krävts människoliv pga av detta och jag beklagar verkligen att familjer har förlorat sina nära.

Vad jag förstår det som, så är risken att utsättas för en björnattack relativt liten. Men någonstans så tror jag även att jägarna som ger sig ut i skogen är medvetna om att det finns andra djur än älgar som bor där.


Jag vet dock att jakt är nödvändigt för att hålla djurbeståndet i en normal nivå.


Det här är ett känsligt ämne för många och jag hoppas inte att jag har trampat någon på tårna med detta inlägg. Ville bara få ur mig min frustration över nöjesjakten. 

Av Empa - 24 oktober 2007 21:37

mitt inne i programmet och det är sju resor bättre än förra veckans avsnitt *glad*


Idag har jag jobbat, som vanligt. På vägen till jobbet märker jag att min bil helt plötsligt låter som jordens rallybil. Jävlar! Det är säkert hål i avgassystemet. Har ingen lust att lägga en massa pengar på bilen. Vill hellre göra roliga saker. Med min tur så är det säkert snordyrt att laga. Får köra med den hela dagen imorgon också. Pappa hade inte tid att titta på den förrns på fredag. =(


Nu ska jag återvända till Grey´s.


Ha det bäst!

Ovido - Quiz & Flashcards